Martat juhlivat tänä vuonna 125-vuotista taivaltaan. Vuoden 2024 teemana on metsä. Metsässä ja lähiluonnossa liikkuminen, mm. marjastaminen, sienestys ja luontopoluilla käyminen, lisää hyvinvointia ja vahvistaa luontosuhdetta ja samalla hyödynnetään luonnontuotteita. Metsän kunnioittaminen ja jokaisenoikeudet ovat lähtökohta luonnossa liikkumiselle.

Toiminnallemme tärkeitä periaatteita ovat yhdessä tekemisen ilo, kestävät valinnat ja avoimuus. Yhdistyksen toiminnan kehittämisen tavoitteena on innostava ja kiinnostava marttatoiminta, johon halutaan tulla ja jossa halutaan olla mukana. Toivomme, että yhdistyksemme monipuolisesta toimintakalenterista löytyy innostavaa ja kiinnostavaa toimintaa kaikille jäsenille.

Yhdistyksen toiminnassa opitaan yhdessä sekä siirretään osaamista ihmiseltä ja sukupolvelta toiselle.

Yhdistys huomioi toiminnassaan marttajärjestön strategian sekä toimintavuoden yhteiset teemat ja tapahtumat.

Historia

Kiteen Sepänniemen Martat toimi vuoden 2011 alusta lähtien Kiteen Marttayhdistys ry:n toimintaryhmänä. Toimintaryhmä lakkautettiin maaliskuussa 2014 muutettaessa toimintaryhmä perustettavaksi yhdistykseksi. Toimintaryhmän vetäjänä toimi Eija Hakulinen.

Yhdistyksen perustava kokous pidettiin  9.3.2014, perustamiskokouksessa oli paikalla 14 toimintaryhmään kuulunutta jäsentä allekirjoittamassa perustamiskirjaa. Kiteen Sepänniemen Martat ry haki samalla piirin jäsenyyttä. Toimintaryhmästä siirtyi yhdistykseen 42 jäsentä. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Eija Hakulinen.

Toiminta

Yhdistyksemme on nuori yhdistys. Yhdistyksemme täyttää 10 vuotta 9.3.2024. Jäseniä on tällä hetkellä 81 ja he ovat eri puolilta Kiteetä.

Osallistumme mielellämme erilaisiin talkoisiin ja tapahtumiin. Kokoonnumme Marttalassa (os. Pokentie 3) marttailtoihin ja teemme retkiä eri kohteisiin mielenkiintojen mukaan.

Halutessasi tietää toiminnastamme lisää, tule mukaan meidän marttailtaamme tutustumaan!

Kiteen Sepänniemen Martat ry

TOIMINTAKALENTERI 2024

HUOM! Muutokset mahdollisia ja tiedot täydentyvät ajan kuluessa!

Tapahtumista ilmoitetaan jäsenille viestein ja kotisivuilla.

Tammikuu

13.1. Kesälahden marttojen kanssa Lastun saunalla Puhoksessa klo 16

14.1. Kiteen lukion ystävyyskoulun saksalaisille vieraille ”piirakkakoulu” klo 11-13

15.1. klo 16.30 Hallituksen kokous

15.1. klo 18 Marttailta Marttalassa, aiheena Hyvinvointia vuoden aluksi, Mirja Rytkönen alustaa keskustelun

16.1. klo 18 Kiteeläisten marttojen yhteispalaveri Marttalassa

22.1. Aamiaistempaus Arppenkoululla yhteistyössä Vanhempainyhdistyksen kanssa

Helmikuu

1.2. klo 14-18  Avointen ovien Marttojen teehetki Marttalassa

12.2. klo 18 Yhdistyksen vuosikokous Marttalassa

12.2. Hallituksen kokous

16.2. Retki Imatran teatteriin Piaf-näytökseen

21.2. klo 16-18 Kaikille avoin kässäkahvila Yhteisötalolla

24.2.-2.6. Kevätseuranta. Kevätseurannassa tutkitaan kevään edistymistä keväisten eläin- ja kasvilajien avulla yhteistyössä Luontoliiton perinteikkään kevätseurannan kanssa. Lisätietoja martat.fi-sivuilla

Maaliskuu

10.3. klo 13 Yhdistyksen 10-vuotissynttärit , Anninkartano, Hovinsalontie7, Tolosenmäki

14.3. klo 17-20 Ruokakurssi Ruokaa retkelle

20.3. klo 16-18 Kaikille avoin kässäkahvila Yhteisötalolla

Huhtikuu

2.4. Kiteen lukion teemaviikon "ruokakurssi", vastuullinen ruoka ja ruokahävikin vähentäminen

8.4. klo 16.30 Hallituksen kokous

8.4. klo 18 Marttailta, aihe VANHAT KORUT KERTOVAT, vierailijana kultaseppämestari Esko Timonen.  Tuo mukanasi vanhoja koruja, joista tutkitaan luupilla vuosi-, pitoisuus- ja paikkakuntaleimoja.

19.-21.4. Martat 125 v Tampereella, messut ja juhlagaala Tampere-talossa

21.4. Marttaliiton vuosikokous

24.4. klo 16-18 Kaikille avoin kässäkahvila Yhteisötalolla

Toukokuu